SAF: alternativt flybrændstof

Fly har brug for brændstof for at kunne flyve. Men fremstilling og brug af brændstof forårsager skadelige udledninger, såsom CO₂. Denne drivhusgas bidrager til den globale opvarmning ved at indfange varme. SAF er et bedre alternativ til almindeligt flybrændstof og har en lavere indvirkning på miljøet. Desværre bruger vi lige nu kun SAF i små mængder, da det er dyrt og besværligt at udvinde. Ved gradvist at bruge mere SAF, sigter vi mod at sænke priserne og få markedet til at vokse. Udforsk fordelene ved SAF og se, hvordan du kan hjælpe os med at bruge mere af det.

Hvad er SAF?

SAF står for “Sustainable Aviation Fuel (bæredygtigt flybrændstof)”, det navn, som vores branche bruger til at beskrive et bedre alternativ til almindeligt flybrændstof. Vi foretrækker at kalde det “alternativt flybrændstof”, idet SAF stadig afgiver skadelige udledninger og ikke er fuldt ud bæredygtigt.

Fra og med 2025 anvender fly, der afgår fra Europa, i gennemsnit 2 % SAF, som påkrævet i henhold til EU-reglerne. Selvom dette er en stigning, er virkningen af SAF stadig begrænset. Derfor skal vi prioritere SAF for bedre at udnytte fordelene.

Fordelene ved SAF*

Brug af SAF er bedre, fordi:

  • Det er fremstillet af ikke-fossile ressourcer, såsom brugt madolie.
  • Selvom SAF udleder den samme mængde CO₂ under flyvninger, er dets samlede CO₂-indvirkning mindst 65 % mindre i hele livscyklussen (fra fremstilling til forbrænding).
  • Det afgiver færre andre skadelige udledninger, såsom partikler og svovl, der påvirker den lokale luftkvalitet på landjorden.

* Vi vælger kun SAF, der opfylder Den Europæiske Unions bæredygtighedskriterier, som defineret af ReFuelEU Aviation-forordningen.

Hvorfor er SAF bedre?

SAF er et bedre alternativ til almindeligt flybrændstof (fossilt petroleum). Fra fremstilling til forbrænding er CO₂-indvirkningen af den SAF, vi bruger,mindst 65 % lavere end ved almindeligt brændstof. Men under flyvning frigiver SAF og almindeligt flybrændstof den samme mængde CO₂. Hvordan er det muligt?

Det er det, fordi råvarernes fulde livscyklus tages i betragtning, herunder hvordan de fremstilles og forarbejdes. For eksempel fjerner biologiske råvarer i form af afgrøder CO₂ fra atmosfæren under deres vækst.

Den SAF, vi bruger, kommer primært fra brugt madolie, et affaldsprodukt. Kulstoffet i denne olie er forbundet med dens første brug (friture). Under fremstillingen, distributionen, transporten og forbrændingen af SAF frigives der CO₂. Men de samlede CO₂-udledninger er meget lavere end dem fra fossile brændstoffer: mindst 65 % lavere for det SAF, vi bruger.

Og genanvendelse af madolie føjer heller ikke ny CO₂ til atmosfæren. Med fossile brændstoffer frigives kulstof, som er lagret under jorden, i form af CO₂, når det forbrændes. 

Hvilken type alternativt flybrændstof bruger KLM?

Vi køber kun SAF, som er fremstillet af råmaterialer, der ikke konkurrerer med fremstilling af fødevarer eller dyrefoder og har mindst mulig indvirkning på biodiversiteten. Derfor bruger vi ikke soja og palmeolie eller biprodukter heraf til at producere flybrændstof.

Alt det SAF, vi køber, opfylder kriterierne udstedt af:

Stadig en lille effekt

For at fremme brugen af SAF, begyndte vi at føje en lille procentdel til brændstofsystemet i Schiphol Lufthavn i 2022: 0,5 % for hvert afgående fly. I 2023 og 2024 øgede vi dette til i gennemsnit 1 % SAF. Fra og med 2025 kræver EU-reglerne, at brændstofleverandører i gennemsnit føjer 2 % SAF til leverancer af brændstof til europæiske lufthavne.

Derfor inkluderer vi nu et SAF-tillægsgebyr på alle vores billetter til flyvninger fra Europa. Prisstigningen afhænger af din rejseklasse og distancen på din flyvning. Alle indtægter fra tillægsgebyrer vil udelukkende blive brugt til at købe SAF for.

Selvom vi bruger mere SAF, udgør det stadig kun en lille del af alt vores brændstof. Det er fordi udbuddet af SAF er begrænset, og fordi SAF koster tre til fire gange mere end almindeligt flybrændstof. Det betyder, at vi kun i begrænset omfang kan nyde godt af fordelene ved SAF.

Udnyt fordelene ved SAF sammen

Det er vigtigt for KLM og andre flyselskaber at fokusere på SAF for at udvikle dette marked yderligere. Vi håber, at dette vil sænke priserne og gøre det muligt for os at bruge mere SAF. Vores mål: 10 % SAF inden 2030, baseret på vores samlede petroleumsforbrug.

Derfor samarbejder vi med virksomheder, der flyver med os til forretnings- eller fragttransport. Passagerer kan gøre en lille forskel ved at føje ekstra SAF til deres reservation. Gennem denne kollektive indsats brugte vi 10 % af den globale SAF-produktion i 2023, og vi er fast besluttet på yderligere at fremskynde brugen og produktionen af SAF.

Sådan bidrager du til SAF

Når du reserverer en rejse med et KLM-fly, kan du yde et frivilligt bidrag til ekstra SAF. Vi tilbyder tre bidragsniveauer baseret på den anslåede mængde brændstof, der kræves pr. passager til din flyrejse, og prisen på SAF på reservationstidspunktet.

Afhængigt af hvor meget du bidrager med, hjælper du os med at finansiere købet af SAF – helt eller delvist. Når vi estimerer brændstofmængder, tager vi højde for faktorer såsom flytype, flyrejsens distance, fragtvægt, antal passagerer og den rejseklasse, du har reserveret.

Du vil også se, hvordan dit bidrag hjælper med at reducere CO₂-belastningen ved at tilføje ekstra SAF på en fremtidig flyvning. Vi vil gerne gøre det klart, at dit bidrag ikke går til ekstra SAF på dit fly, ligesom det heller ikke vil reducere CO₂-udledningen under din flyvning. Men det giver os dog mulighed for at købe lidt mere SAF, som vi kan føje til lufthavnens brændstofsystemer.

Det er vores ansvar at reducere indvirkningen af flyrejser og blive mindre afhængige af fossile brændstoffer. Den ekstra SAF, du betaler for, gør en lille forskel i forhold til dette mål.

SAF-priser pr. destination

Gennemsnitlige CO₂-udledninger pr. passager

Når du køber ekstra SAF, estimerer vi den gennemsnitlige brændstofrelaterede CO₂-udledning pr. passager. Vi viser også den estimerede reduktion i CO₂-påvirkningen fra dit frivillige bidrag. Disse estimater beregnes med vores CO₂-beregner. Denne beregner tager højde for faktorer såsom flytype, flyrute, rejseklasse, belægningsgrad og prisen på SAF på tidspunktet for reservationen.

Hvert år reviderer revisionsfirmaet KPMG vores beregningsmetoder for at se, om de er i overensstemmelse med de metoder, der er beskrevet nedenfor, og med internationale retningslinjer. Du kan finde flere oplysninger om denne revision i KPMG-revisionsrapporten.

Vores seneste metoder og revisionsrapport:

Er du nysgerrig vedrørende de estimerede CO₂-udledninger på din flyvning? Du kan se dem i Min rejse eller når du reserverer en flybillet.

Føj ekstra SAF til din reservation

Du kan frivilligt bidrage til ekstra SAF, når du foretager din reservation. Hvis du allerede har en reservation og ønsker at tilføje ekstra SAF udover det obligatoriske tillægsgebyr, kan du gøre dette gennem Min rejse.

Hvad gør vi med dit bidrag til SAF?

Vi bruger hele dit bidrag til fordel for SAF. Det ekstra SAF føjes til brændstofsystemet i Schiphol Lufthavn (eller en af de andre lufthavne, hvor vi tilføjer SAF). Dette betyder, at det SAF, du har bidraget med, ikke vil blive brugt på din specifikke flyvning. Dette ville være logistisk ineffektivt og kompliceret at arrangere. Vi sigter mod at tilføje det ekstra SAF i løbet af 12 måneder efter din flyvning, afhængigt af produktets tilgængelighed på markedet.

Fordi vi føjer SAF til lufthavnens brændstofsystem, afgår også andre flyvninger med mere SAF ombord. Men da disse andre flyselskaber ikke har betalt for den samme mængde SAF, kan de ikke hævde, at de medvirker til CO₂-reduktion. KLM revideres årligt for at sikre, at den påståede CO₂-reduktion svarer til de SAF-certifikater, vi har modtaget.

Det obligatoriske SAF-tillægsgebyr, som en del af din billet, sammen med alle de andre SAF-relaterede fordele, vi modtager gennem vores forskellige programmer, bruges til at købe SAF. Vi bruger ikke dit frivillige bidrag til at opfylde SAF-blandingskravene.

Vil du gøre mere?

Der er ting, du kan gøre, for at reducere din rejses indvirkning på klimaet. Den bedste måde er at vælge andre typer transport i stedet for at flyve på (dele af) din rejse, såsom at rejse med tog, bus eller elbil. På nogle destinationer er dette muligt gennem KLM, fordi vi samarbejder med Eurostar. Vi tilbyder én billet, der dækker både flyrejsen og højhastighedstoget. Toget er et bedre valg end et kort forbindelsesfly.

Der er også andre måder at hjælpe lidt på. For eksempel kan du rejse med lettere bagage eller medbringe dine egne hovedtelefoner eller din egen vandflaske. Du kan også vælge at investere i et af vores udvalgte naturgenopbygningsprojekter. Dette vil ikke ændre på din rejses indvirkning på miljøet, men det vil hjælpe med at støtte beskadigede økosystemer.

Mere om genopretning af naturen

Ofte stillede spørgsmål