SAF: alternativt flybrændstof
Hvad er SAF?
SAF står for “Sustainable Aviation Fuel (bæredygtigt flybrændstof)”, det navn, som vores branche bruger til at beskrive et bedre alternativ til almindeligt flybrændstof. Vi foretrækker at kalde det “alternativt flybrændstof”, idet SAF stadig afgiver skadelige udledninger og ikke er fuldt ud bæredygtigt.
Fra og med 2025 anvender fly, der afgår fra Europa, i gennemsnit 2 % SAF, som påkrævet i henhold til EU-reglerne. Selvom dette er en stigning, er virkningen af SAF stadig begrænset. Derfor skal vi prioritere SAF for bedre at udnytte fordelene.
Fordelene ved SAF*
Brug af SAF er bedre, fordi:
- Det er fremstillet af ikke-fossile ressourcer, såsom brugt madolie.
- Selvom SAF udleder den samme mængde CO₂ under flyvninger, er dets samlede CO₂-indvirkning mindst 65 % mindre i hele livscyklussen (fra fremstilling til forbrænding).
- Det afgiver færre andre skadelige udledninger, såsom partikler og svovl, der påvirker den lokale luftkvalitet på landjorden.
* Vi vælger kun SAF, der opfylder Den Europæiske Unions bæredygtighedskriterier, som defineret af ReFuelEU Aviation-forordningen.
Hvorfor er SAF bedre?
Det er det, fordi råvarernes fulde livscyklus tages i betragtning, herunder hvordan de fremstilles og forarbejdes. For eksempel fjerner biologiske råvarer i form af afgrøder CO₂ fra atmosfæren under deres vækst.
Den SAF, vi bruger, kommer primært fra brugt madolie, et affaldsprodukt. Kulstoffet i denne olie er forbundet med dens første brug (friture). Under fremstillingen, distributionen, transporten og forbrændingen af SAF frigives der CO₂. Men de samlede CO₂-udledninger er meget lavere end dem fra fossile brændstoffer: mindst 65 % lavere for det SAF, vi bruger.
Og genanvendelse af madolie føjer heller ikke ny CO₂ til atmosfæren. Med fossile brændstoffer frigives kulstof, som er lagret under jorden, i form af CO₂, når det forbrændes.
Udover CO₂-udledninger har flyvning også andre negative indvirkninger på klimaet. For eksempel bidrager de hvide spor, som flyene efterlader (contrails), til den globale opvarmning. Desuden er frigivelsen af fine partikler og svovl dårligt for luftkvaliteten. Med SAF er disse effekter mindre sammenlignet med almindeligt brændstof. Her er grunden.
SAF opfylder de samme tekniske standarder som almindeligt brændstof, hvilket gør det lige så sikkert, men med færre urenheder. Når de brændes, bidrager disse urenheder til frigivelsen af fine partikler og svovl. Da SAF har meget færre urenheder, frigives der også færre fine partikler og svovl under flyvningen. Som et resultat, er dannelsen af contrails mindre hyppig, da de udvikler sig omkring disse partikler.
Hvilken type alternativt flybrændstof bruger KLM?
Vi køber kun SAF, som er fremstillet af råmaterialer, der ikke konkurrerer med fremstilling af fødevarer eller dyrefoder og har mindst mulig indvirkning på biodiversiteten. Derfor bruger vi ikke soja og palmeolie eller biprodukter heraf til at producere flybrændstof.
Alt det SAF, vi køber, opfylder kriterierne udstedt af:
Den Europæiske Union som defineret af ReFuelEU Aviation-forordningen og Roundtable of Sustainable Biomaterials (RSB) eller International Sustainability & Carbon Certification (ISCC).
Stadig en lille effekt
For at fremme brugen af SAF, begyndte vi at føje en lille procentdel til brændstofsystemet i Schiphol Lufthavn i 2022: 0,5 % for hvert afgående fly. I 2023 og 2024 øgede vi dette til i gennemsnit 1 % SAF. Fra og med 2025 kræver EU-reglerne, at brændstofleverandører i gennemsnit føjer 2 % SAF til leverancer af brændstof til europæiske lufthavne.
Derfor inkluderer vi nu et SAF-tillægsgebyr på alle vores billetter til flyvninger fra Europa. Prisstigningen afhænger af din rejseklasse og distancen på din flyvning. Alle indtægter fra tillægsgebyrer vil udelukkende blive brugt til at købe SAF for.
Selvom vi bruger mere SAF, udgør det stadig kun en lille del af alt vores brændstof. Det er fordi udbuddet af SAF er begrænset, og fordi SAF koster tre til fire gange mere end almindeligt flybrændstof. Det betyder, at vi kun i begrænset omfang kan nyde godt af fordelene ved SAF.
Udnyt fordelene ved SAF sammen
Det er vigtigt for KLM og andre flyselskaber at fokusere på SAF for at udvikle dette marked yderligere. Vi håber, at dette vil sænke priserne og gøre det muligt for os at bruge mere SAF. Vores mål: 10 % SAF inden 2030, baseret på vores samlede petroleumsforbrug.
Derfor samarbejder vi med virksomheder, der flyver med os til forretnings- eller fragttransport. Passagerer kan gøre en lille forskel ved at føje ekstra SAF til deres reservation. Gennem denne kollektive indsats brugte vi 10 % af den globale SAF-produktion i 2023, og vi er fast besluttet på yderligere at fremskynde brugen og produktionen af SAF.
Sådan bidrager du til SAF
Når du reserverer en rejse med et KLM-fly, kan du yde et frivilligt bidrag til ekstra SAF. Vi tilbyder tre bidragsniveauer baseret på den anslåede mængde brændstof, der kræves pr. passager til din flyrejse, og prisen på SAF på reservationstidspunktet.
Afhængigt af hvor meget du bidrager med, hjælper du os med at finansiere købet af SAF – helt eller delvist. Når vi estimerer brændstofmængder, tager vi højde for faktorer såsom flytype, flyrejsens distance, fragtvægt, antal passagerer og den rejseklasse, du har reserveret.
Du vil også se, hvordan dit bidrag hjælper med at reducere CO₂-belastningen ved at tilføje ekstra SAF på en fremtidig flyvning. Vi vil gerne gøre det klart, at dit bidrag ikke går til ekstra SAF på dit fly, ligesom det heller ikke vil reducere CO₂-udledningen under din flyvning. Men det giver os dog mulighed for at købe lidt mere SAF, som vi kan føje til lufthavnens brændstofsystemer.
Det er vores ansvar at reducere indvirkningen af flyrejser og blive mindre afhængige af fossile brændstoffer. Den ekstra SAF, du betaler for, gør en lille forskel i forhold til dette mål.
Gennemsnitlige CO₂-udledninger pr. passager
Når du køber ekstra SAF, estimerer vi den gennemsnitlige brændstofrelaterede CO₂-udledning pr. passager. Vi viser også den estimerede reduktion i CO₂-påvirkningen fra dit frivillige bidrag. Disse estimater beregnes med vores CO₂-beregner. Denne beregner tager højde for faktorer såsom flytype, flyrute, rejseklasse, belægningsgrad og prisen på SAF på tidspunktet for reservationen.
Hvert år reviderer revisionsfirmaet KPMG vores beregningsmetoder for at se, om de er i overensstemmelse med de metoder, der er beskrevet nedenfor, og med internationale retningslinjer. Du kan finde flere oplysninger om denne revision i KPMG-revisionsrapporten.
Vores seneste metoder og revisionsrapport:
Er du nysgerrig vedrørende de estimerede CO₂-udledninger på din flyvning? Du kan se dem i Min rejse eller når du reserverer en flybillet.
Hvad gør vi med dit bidrag til SAF?
Vi bruger hele dit bidrag til fordel for SAF. Det ekstra SAF føjes til brændstofsystemet i Schiphol Lufthavn (eller en af de andre lufthavne, hvor vi tilføjer SAF). Dette betyder, at det SAF, du har bidraget med, ikke vil blive brugt på din specifikke flyvning. Dette ville være logistisk ineffektivt og kompliceret at arrangere. Vi sigter mod at tilføje det ekstra SAF i løbet af 12 måneder efter din flyvning, afhængigt af produktets tilgængelighed på markedet.
Fordi vi føjer SAF til lufthavnens brændstofsystem, afgår også andre flyvninger med mere SAF ombord. Men da disse andre flyselskaber ikke har betalt for den samme mængde SAF, kan de ikke hævde, at de medvirker til CO₂-reduktion. KLM revideres årligt for at sikre, at den påståede CO₂-reduktion svarer til de SAF-certifikater, vi har modtaget.
Det obligatoriske SAF-tillægsgebyr, som en del af din billet, sammen med alle de andre SAF-relaterede fordele, vi modtager gennem vores forskellige programmer, bruges til at købe SAF. Vi bruger ikke dit frivillige bidrag til at opfylde SAF-blandingskravene.
Vil du gøre mere?
Der er ting, du kan gøre, for at reducere din rejses indvirkning på klimaet. Den bedste måde er at vælge andre typer transport i stedet for at flyve på (dele af) din rejse, såsom at rejse med tog, bus eller elbil. På nogle destinationer er dette muligt gennem KLM, fordi vi samarbejder med Eurostar. Vi tilbyder én billet, der dækker både flyrejsen og højhastighedstoget. Toget er et bedre valg end et kort forbindelsesfly.
Der er også andre måder at hjælpe lidt på. For eksempel kan du rejse med lettere bagage eller medbringe dine egne hovedtelefoner eller din egen vandflaske. Du kan også vælge at investere i et af vores udvalgte naturgenopbygningsprojekter. Dette vil ikke ændre på din rejses indvirkning på miljøet, men det vil hjælpe med at støtte beskadigede økosystemer.
Ofte stillede spørgsmål
SAF er alternativt flybrændstof fremstillet af affald og restprodukter (nu hovedsageligt brugt madolie). Vi kan blande SAF med almindeligt brændstof til jetmotorer. I hele sin livscyklus er CO₂-indvirkningen af SAF mindst 65 % lavere end almindeligt brændstof.
Men SAF er stadig en mangelvare og dyrt. Vi føjer i øjeblikket i gennemsnit 2 % SAF til flyvninger fra Europa, hvilket opfylder de europæiske krav. Virkningen af SAF er stadig begrænset. Dit frivillige bidrag til ekstra SAF hjælper os med at gøre lidt mere.
SAF kan fremstilles af forskellige råvarer såsom brugt madolie, kommunalt affald, affaldsgasser og landbrugsrestprodukter. Det kan også fremstilles af elektricitet fra vedvarende energikilder og ved at indfange CO₂ fra luften. Denne (syntetiske) form for SAF er stadig under udvikling. Den SAF, vi bruger, kommer hovedsageligt fra brugt madolie.
Flyrejser har alvorlige negative indvirkninger på klimaet. Samtidig er der lang vej endnu, før vi for alvor kan mindske den negative indvirkning af flyrejser. Der vil gå år, før vi ser de første kommercielle flyvninger drevet af elektricitet eller brint. På langdistanceflyvninger vil vi være afhængige af almindeligt brændstof i endnu længere tid.
Indtil da er SAF en måde at reducere den negative indvirkning af flyrejser på. Men det er nødvendigt, at SAF bliver tilgængeligt i større skala. Desuden skal syntetiske brændstoffer fremstillet af CO₂ fra luften og grøn brint videreudvikles. Dette kan løse manglen på det nuværende SAF, som er fremstillet af brugt madolie. Derfor investerer vi i forskning i disse alternative brændstoffer og udvikling af dem.
Vi ved, at vores branche har en alvorlig indvirkning på klimaet. Derfor forsøger vi at forbedre vores rolle i forhold til, hvordan vores branche fungerer. Dette kræver betydelige investeringer, men vi arbejder også løbende på forskellige mindre initiativer, der kan gøre en lille forskel. Vi er nødt til at bruge en bred tilgang for at forårsage mindre skade i fremtiden, selvom vi ikke er sikre på, hvor langt vi kommer.
Eksempler på forbedringer:
- Fornyelse af flåden
- Mere energieffektive flyprototyper
Vægtreduktion og justeringer ombord