Bæredygtigt luftfartsbrændstof (SAF)
Hvad er SAF?
Bæredygtigt luftfartsbrændstof (SAF) er lavet af mere bæredygtige ressourcer. Det er ligesom affaldsolier af organisk oprindelse (såsom brugt madolie). Det betyder, at det bæredygtige luftfartsbrændstof vi bruger:
- er et vedvarende råmateriale
- Udleder mindst 75 % mindre CO₂ end fossilt flybrændstof i hele dets livscyklus, helt fra produktion til forbrænding
- reducerer andre skadelige udledninger som partikler og svovl
Hvilken type bæredygtigt luftfartsbrændstof bruger KLM?
I 2011 gennemførte vi verdens første kommercielle flyvning delvist drevet af bæredygtigt luftfartsbrændstof lavet af brugt madolie. KLM køber kun SAF produceret af råmaterialer, der ikke har indvirkning på fødevareproduktion eller påvirker biodiversiteten. Vi bruger f.eks. ikke soja- og palmeolie, da disse kilder kan forårsage stor skovrydning.
Alt vores bæredygtige brændstof opfylder kriterierne udstedt af:
En smule SAF for hver flyvning fra Amsterdam
Vi tilføjer 1 % SAF til brændstofsystemet i Amsterdam Airport Schiphol for hver afgående flyvning. Det betyder, at vi har fordoblet de 0,5 %, som vi startede med i 2022. Selvom 1% SAF kan virke som meget lidt, er det et vigtigt skridt i den rigtige retning. Vores mål er gradvist at indarbejde mere SAF og sigte mod 10% af vores samlede petroleumsforbrug i 2030.
For at nå dette mål samarbejder vi med virksomheder, der flyver med os til forretnings- eller fragttransport. Du kan også bidrage ved at tilføje ekstra SAF til din reservation. Gennem denne kollektive indsats brugte vi en tiendedel af den globale SAF-produktion i 2022, og vi er fast besluttet på at fremskynde brugen og produktionen af SAF yderligere.
Efterhånden som vi bruger mere SAF, har vi justeret vores billetpriser. Prisstigningen er baseret på din rejseklasse og distancen på din flyvning.
I 2011 gennemførte KLM verdens første kommercielle flyvning delvist drevet af brændstof bestående af brugt madolie.
Hvorfor ikke bruge 100 % SAF?
Desværre er bæredygtigt luftfartsbrændstof endnu ikke tilgængeligt i stor skala. Det betyder, at bæredygtigt luftfartsbrændstof er mindst 3-4 gange dyrere. I dag udgør bæredygtigt luftfartsbrændstof kun en meget lille del af de millioner af tons petroleum, der bruges af kommercielle flyselskaber. Vores passagerers bidrag hjælper markant med at påvirke luftfartens samlede CO₂-udledning.
Dit øko-aftryk
Når du reserverer en flybillet hos KLM, tilbyder vi muligheden for at købe ekstra SAF. Prisen for dit bidrag beregnes ud fra flere faktorer, der påvirker mængden af CO₂-udledninger fra din flyvning, såsom flytype, distance og historisk belastningsfaktor.
Med dit bidrag til SAF er du med til at mindske luftfartens afhængighed af almindelige fossile brændstoffer. Vi køber 1% SAF til alle flyvninger med afgang fra Amsterdam. Det er en god start, og med din hjælp kan vi gøre mere.
Om at beregne dit CO₂-udslip
Hvert år reviderer revisionsfirmaet KPMG KLM for at verificere, om KLM's beregningsmetoder er i overensstemmelse med de metoder, der er beskrevet nedenfor, og om de er i overensstemmelse med de principper, der er fastlagt i internationale retningslinjer. Revisionens omfang findes i KPMG's revisionsrapport.
Vores seneste metoder og revisionsrapport:
Se den forventede CO₂-udledning for din flyvning i Min Rejse, eller når du reserverer en flybillet.
Tilføj SAF til din reservation
Du kan tilføje bæredygtigt luftfartsbrændstof, når du laver din reservation. Log ind på Min Rejse, hvis du allerede har en reservation og vil tilføje bæredygtigt luftfartsbrændstof.
Indeholder din reservation mere end 1 passager? Bemærk venligst, at det ikke længere er muligt at tilføje bæredygtigt luftfartsbrændstof via Min Rejse, hvis du allerede har tilføjet det for 1 af passagererne under reservationen.
Hvad gør vi med dit bidrag til SAF?
Med dit bidrag køber vi ekstra SAF, som vi tilføjer til brændstofsystemet i Amsterdam Lufthavn Schiphol (eller en af de andre lufthavne, hvor vi tilføjer SAF). Din flyvning vil ikke direkte inkludere dit ekstra SAF-bidrag, fordi det er logistisk ineffektivt og kompliceret at arrangere.
Fordi vi tilfører SAF til lufthavnens brændstofsystem, afgår også andre flyvninger med mere SAF ombord. Men de kan ikke hævde, at de har CO₂-reduktion, fordi de ikke har betalt for det. KLM revideres årligt for at sikre, at den påståede CO₂-reduktion svarer til de SAF-certifikater, vi har modtaget.
SAF-bidraget som en del af din billet, sammen med alle andre SAF-relaterede fordele, som KLM modtager via vores forskellige programmer, bruges 100 % til at købe SAF og til yderligere SAF-udvikling. Frivillige bidrag vil ikke blive brugt til at opfylde blandingsmandater. Vi vil gøre vores bedste for at bruge SAF inden for 12 måneder efter din flyvning, afhængigt af produktets tilgængelighed på markedet.
Vil du gøre mere?
Der er ting, du kan gøre for at reducere dit CO2-fodaftryk. For eksempel at rejse med let bagage eller medbringe ørepropper eller vandflaske. Eller købe SAF. Vi giver også vores passagerer mulighed for at bidrage til vores udvalgte naturgenopretningsprojekter.
Ofte stillede spørgsmål
Bæredygtigt luftfartsbrændstof (SAF) er lavet af affald og rester fra den cirkulære økonomi (animalsk fedt, brugt madolie osv.). SAF kan bruges på samme måde som almindeligt flybrændstof i jetmotorer. I øjeblikket må vi maksimalt tilføje 50 % SAF. Vi tilføjer altid 1 % SAF til brændstofsystemet i Amsterdam Airport Schiphol. Vi forsøger at reducere vores CO₂-udledninger ved at bruge mere SAF i fremtiden.
SAF kan fremstilles af forskellige råvarer såsom brugt madolie, kommunalt affald, affaldsgasser og landbrugsrester. Det kan også være lavet af fossilfri elektricitet og kuldioxid opsamlet fra atmosfæren.
SAF er en afgørende løsning til at reducere luftfartens negative indvirkning på klimaet. Markedet er stadig under udvikling. Vi er skal øge brugen af SAF mellem nu og 2030 og derefter endnu mere frem til 2050.