Lægetilladelse

Når du flyver og har særlige medicinske krav, skal du muligvis have en lægetilladelse. Tjek, hvornår du skal have den, og hvordan det fungerer.

Hvornår skal du have en tilladelse?

Du skal have en lægetilladelse, hvis du:

  • lider af en smitsom sygdom
  • har brug for lægehjælp eller er afhængig af særligt medicinsk udstyr
  • har en lidelse, der kan resultere i en livstruende situation eller kan kræve særlig lægehjælp
  • ikke kan bruge sæderne i en normal, oprejst position
  • lider af en sygdom eller fysisk lidelse, der resulterer i usædvanlig opførsel, som kan påvirke andre passagerers eller besætningens velbefindende og komfort, eller som kan anses for at være til potentiel fare for flyvningens sikkerhed eller varighed
  • har en psykisk lidelse og er uden ledsager, men kræver assistance
  • er blevet opereret for nylig (herunder alle kosmetiske behandlinger).

Arrangering af lægetilladelse

Kontakt din læge for at få en lægetilladelse. Udfyld selv de medicinske oplysninger i formular A, og bed din læge om at udfylde og underskrive formular B. Sørg for at sende disse formularer til os mindst 48 timer inden afgang.

Åbn formular A til medicinske oplysninger

Åbn formular B til medicinske oplysninger

Medicinkort til hyppigt rejsende (Frequent Traveller Medical Card)

Hvis du flyver mindst to gange om året og har en medicinsk lidelse, kan du anmode om et medicinkort til hyppigt rejsende (Frequent Traveller Medical Card (FREMEC)), så du ikke behøver at udfylde formularerne, hver gang du rejser. Du vil dog stadig skulle foretage din reservation mindst 48 timer i forvejen.

Vil du anmode om en FREMEC? Sørg for, at formular A og B er udfyldt fuldstændigt, og send en e-mail til KLM CARES.

Anmod om et FREMEC ved at sende os en e-mail

Solsikkesnor

Solsikkesnoren er en diskret måde at vise, at du har et usynligt handicap. Med snoren kan passagerer med et usynligt handicap diskret fortælle andre, at du måske har brug for lidt ekstra støtte, hjælp eller ekstra tid. Bemærk venligst, at Solsikkesnoren ikke garanterer nogen form for hjælp, men vi vil gøre vores bedste!

Vil du gerne bestille en Solsikkesnor? Det kan du gøre på hjemmesiden Hidden Disabilities Sunflower. Sørg for at bestille dit snor i god tid, da det kan tage op til to uger, før din snor bliver leveret.

Hvid du har brug for assistance under din rejse kan du kontakte KLM CARES.

Ofte stillede spørgsmål