Kontant refundering

Ønsker du ikke længere at tage på din planlagte KLM-flyrejse? Du vil sandsynligvis gerne have din billet refunderet. Vi forklarer vores politik: Hvornår du har ret til en refundering, og hvordan du anmoder om den.

Sådan anmoder du om en refundering

Du kan anmode om en kontant refundering af den ubrugte del af din rejse via vores online-refunderingssystem. Dette system tjekker, om du har ret til en fuld kontant refundering eller kun en del af den. Du kan også ringe til os, men dette kan koste et gebyr.

Behandlingstiden for din anmodning er normalt to til fire uger. Husk at alle flyvninger i din reservation vil blive aflyst, så snart du anmoder om en refundering. Hvis din flyvning er planlagt til en fremtidig dato, beder vi dig om at anmode om en refundering til tiden. I modsat fald forventer vores kabinepersonale måske stadig, at du skal om bord, hvilket kan forsinke boardingprocessen for de andre passagerer.

Tjek status på din refundering

Har du allerede anmodet om refundering? Du kan nemt tjekke status for din anmodning.

Har du ikke reserveret via KLM?

Desværre kan du ikke benytte vores online-refunderingssystem, hvis du har reserveret via et rejsebureau. Vi råder til, at du kontakter dit rejsebureau først, da de har alle informationer, du skal bruge for at arrangere din refundering. Du kan finde deres kontaktoplysninger på deres hjemmeside. Hvis du foretrækker det, kan du også kontakte os direkte for at hjælpe med at arrangere din refundering.

Berettigelse

Husk at undersøge grundigt, om du har ret til en fuld kontant refundering, for at undgå at blive skuffet.

Lufthavnsskatter

Vi anbefaler altid at anmode om en refundering, selv hvis du har en billet, der ikke kan refunderes. Hvis du ikke steg om bord på din flyvning, kan du få refunderet ubrugte lufthavnsskatter.

Aflyst eller forsinket flyvning

Du kan altid anmode om en kontant refundering af din KLM-flyvning i følgende tilfælde:

  • Din KLM-flyvning blev aflyst, og du har ikke taget et andet fly.
  • Du valgte ikke at gå om bord på din udrejse inden for Europa, fordi den var forsinket i mere end 90 minutter, og din returrejse var planlagt til samme dag.
  • Du besluttede ikke at tage dit fly, fordi der var en ændring i tidsplanen på mindst 3 timer for flyvninger i Europa eller mindst 5 timer for interkontinentale flyvninger.
  • Du ønskede ikke at flyve til din endelige destination, fordi den planlagte forbindelse ved transferpunktet ikke var mulig på grund af en forsinkelse, og dit forbindelsesfly var forsinket:

- I 90 minutter eller mere i tilfælde af retur samme dag.

- I mindst 3 timer for flyvninger i Europa eller mindst 5 timer for interkontinentale flyvninger.

Du ønsker at aflyse din flyvning

Flyver du på Economy Class eller Premium Comfort Class? Tjek din billettype for at se, om du kan anmode om en kontant refundering. Reservationsgebyret, genudstedelsesgebyret (hvis det pålægges) og tillægsgebyrer vil ikke blive refunderet.

  • Light- eller Standard-billet: kan ikke refunderes
  • Flex-billet: kan refunderes, enten gratis eller mod et gebyr afhængigt af den betalte billetpris

Rejser du på Business Class? Tjek din billettype for at se, om du kan anmode om en kontant refundering. Betingelserne kan variere pr. flyvning. Du vil se betingelserne, når du reserverer din flyvning, eller i din bekræftelses-e-mail.

Ekstraordinære omstændigheder

Du kan blive nødt til at aflyse eller udskyde din rejse på grund af omstændigheder, der er uden for din kontrol. Afhængigt af omstændighederne kan du anmode om at få forlænget billettens gyldighedsperiode, om en rejsekupon med samme værdi som den ubrugte del af din billet eller i nogle tilfælde om en ekstraordinær refundering til den oprindelige betalingsmetode:

Rejsekupon (før afrejse):

  • Der er en helbredsrelateret grund til, at du ikke kan rejse
  • I det uheldige tilfælde, at et nært familiemedlem til en passager er gået bort

Forlængelse af billettens gyldighed (efter afrejse):

  • Der er en helbredsrelateret grund til, at du ikke kan rejse
  • I det uheldige tilfælde, at et nært familiemedlem til en passager er gået bort
  • Hvis du rejser med en rejseledsager, som desværre dør under rejsen

Ekstraordinær refundering til den oprindelige betalingsmetode:

  • Din ansøgning om visum blev afvist af de lokale myndigheder
  • I det uheldige tilfælde at en passager er gået bort

Hvis en ekstraordinær refundering ikke er mulig under dine omstændigheder, kan du altid anmode om refundering i henhold til reglerne for den billet, du har købt.

Anmod om refundering af din billet.

Du kan derefter indgive et erstatningskrav til din rejseforsikring for det beløb, der ikke kan refunderes.

Vi kan bede dig om at fremlægge dokumentation for de ekstraordinære omstændigheder, så gem venligst alle certifikater og anden dokumentation, som måtte være nødvendig.

Hvis du ønsker at anmode om refundering af en billet, der er bestilt via et rejsebureau, anbefaler vi, at du først kontakter dit rejsebureau. De har alle de nødvendige oplysninger til at arrangere din refundering. I tilfælde af problemer kan du kontakte os for at hjælpe med at arrangere din refundering. Du kan kontakte os via Kontakt os-siden.

Prisforskel

Hvis du havde reserveret en plads på Premium Comfort Class eller Business Class, men måtte rejse på en lavere rejseklasse, kan du anmode om at få refunderet prisforskellen når din rejse er slut. Ved en opgradering i sidste øjeblik vil du få en refundering af de penge, du betalte for opgraderingen. Rejste du for nylig på en lavere rejseklasse, eller modtog du en opgradering i sidste øjeblik?

Anmod om en refundering af prisforskellen på billetterne

Ofte stillede spørgsmål