Kompensation

Blev din flyvning aflyst, forsinket eller ombooket? Det kan være, du har ret til kompensation eller tilbagebetaling af uforudsete omkostninger. Læs om dine muligheder.

Uforudsete udgifter

Hvis du havde uforudsete udgifter som følge af en forsinkelse eller aflysning, såsom ekstra udgifter til en frokost eller et telefonopkald, kan du anmode om en tilbagebetaling.

Kompensation

Du kan have ret til at få udbetalt et fast kompensationsbeløb, hvis du lever op til disse tre kriterier:

  • dit fly blev aflyst, eller det blev forsinket, og du ankom mere end tre timer senere end oprindeligt planlagt;
  • du rejste til eller fra en europæisk destination;
  • og din flyforsinkelse eller aflysning ikke skyldtes særlige omstændigheder, såsom ekstremt vejr, politisk ustabilitet eller strejker fra tredjepart.

Du kan finde flere oplysninger på voresside om passagerrettigheder.

Kupontyper

Hvis du har ret til kompensation, vil du få en rejsekupon (også kaldet en EMD-kupon.) Kompensationsbeløbet afhænger af kupontypen.

Læs, hvad der gælder for din rejse:

  • Var din oprindelige flyrejse 1 500 km eller derunder? Du modtager kupon A med en værdi på 350 EUR (kan ikke refunderes) eller 250 EUR (kan refunderes).
  • Var din oprindelige flyrejse inden for EU og mere end 1 500 km, eller uden for EU og mellem 1 500 og 3 500 km? Du modtager kupon B med en værdi på 500 EUR (kan ikke refunderes) eller 400 EUR (kan refunderes).
  • Var din oprindelige flyrejse uden for EU og mere end 3 500 km? Du modtager kupon C med en værdi på 800 EUR (kan ikke refunderes) eller 600 EUR (kan refunderes).

Din kupon kan enten ikke refunderes eller udleveres til dig som kontant betaling; dette vil fremgå af den rejsekupon, du modtager.

Du kan bruge en ikke-refunderbar kupon til at købe en ny flyrejse eller ekstravalg. Du kan også bruge din kontantbetaling på en ny flyvning eller ekstravalg eller veksle den til kontanter. Hvis du vælger at bruge den på en ny flybillet eller ekstravalg, gælder den højere værdi af en kupon, der ikke kan refunderes.

Reduktion af kompensation

Have you arrived less than 2 hours (voucher type A), 3 hours (voucher type B), or 4 hours (voucher type C) after your original flight was scheduled to arrive? Then your compensation might be reduced by 50%.

Har du allerede anmodet om en kupon?

Du vil modtage e-mails, der fortæller dig om status på din anmodning. Du kan også kontrollere status i Min Rejse. Du skal bare logge ind med dit efternavn og reservationskode for at se den aktuelle status.

Sådan bruger du din kupon

Du vil modtage en e-mail med et kuponnummer, der består af 13 cifre, som begynder med 074. Du kan også se kuponnummeret på din profil. Kuponen er gyldig i 1 år, fra du modtager den.

Du kan bruge højst 2 KLM-kuponer ved betaling til at købe en ny billet med KLM, Air France, Delta Air Lines eller Virgin Atlantic og ekstra tilvalg. Hvis du ikke bruger hele beløbet på en gang, vil du få det resterende beløb i form af en ny kupon.

Bemærk, at du ikke kan bruge en kupon til at betale for KLM Holidays eller skatter på Flying Blue-rewardbilletter.

Indløs i kontanter

Har du en kupon, der kan refunderes, som du ønsker at indløse i kontanter? Du kan nemt anmode om denne udveksling. Hvis du endnu ikke er sikker på, om du vil bruge den på en ny billet, så bare rolig: Du kan stadig anmode om en kontant refundering inden for et år efter modtagelsen af den refunderbare kupon.

Ofte stillede spørgsmål