Kompensation
Kompensation
Du kan have ret til at få udbetalt et fast kompensationsbeløb, hvis du lever op til disse tre kriterier:
- Din flyvning var forsinket eller aflyst, hvilket resulterede i, at dit ankomsttidspunkt var mere end 3 timer senere end det oprindeligt planlagte tidspunkt;
- Du rejser på en flyvning, som afgår fra en lufthavn i EU eller på en flyvning fløjet af et EU-luftfartsselskab med afgang fra en lufthavn i et tredjeland til en lufthavn i EU, medmindre lokale juridiske forordninger gælder i det tredjeland;
- Forsinkelsen eller aflysningen af din flyvning var ikke forårsaget af særlige omstændigheder såsom ekstremt vejr, politisk ustabilitet eller strejker hos tredjeparter.
Kupontyper
Hvis du har ret til kompensation, vil du få en rejsekupon (også kaldet en EMD-kupon.) Kompensationsbeløbet afhænger af kupontypen.
Læs, hvad der gælder for din rejse:
- Var din oprindelige flyrejse 1 500 km eller derunder? Du modtager kupon A med en værdi på 350 EUR (kan ikke refunderes) eller 250 EUR (kan refunderes).
- Var din oprindelige flyrejse inden for EU og mere end 1 500 km, eller uden for EU og mellem 1 500 og 3 500 km? Du modtager kupon B med en værdi på 500 EUR (kan ikke refunderes) eller 400 EUR (kan refunderes).
- Var din oprindelige flyrejse uden for EU og mere end 3 500 km? Du modtager kupon C med en værdi på 800 EUR (kan ikke refunderes) eller 600 EUR (kan refunderes).
Din kupon kan enten ikke refunderes eller udleveres til dig som kontant betaling; dette vil fremgå af den rejsekupon, du modtager.
Du kan bruge en ikke-refunderbar kupon til at købe en ny flyrejse eller ekstravalg. Du kan også bruge din kontantbetaling på en ny flyvning eller ekstravalg eller veksle den til kontanter. Hvis du vælger at bruge den på en ny flybillet eller ekstravalg, gælder den højere værdi af en kupon, der ikke kan refunderes.
Reduktion af kompensation
Have you arrived less than 2 hours (voucher type A), 3 hours (voucher type B), or 4 hours (voucher type C) after your original flight was scheduled to arrive? Then your compensation might be reduced by 50%.
Sådan bruger du din kupon
Du vil modtage en e-mail med et kuponnummer, der består af 13 cifre, som begynder med 074. Du kan også se kuponnummeret på din profil. Kuponen er gyldig i 1 år, fra du modtager den.
Du kan bruge højst 2 KLM-kuponer ved betaling til at købe en ny billet med KLM, Air France, Delta Air Lines eller Virgin Atlantic og ekstra tilvalg. Hvis du ikke bruger hele beløbet på en gang, vil du få det resterende beløb i form af en ny kupon.
Bemærk, at du ikke kan bruge en kupon til at betale for KLM Holidays eller skatter på Flying Blue-rewardbilletter.
Indløs i kontanter
Har du en kupon, der kan refunderes, som du ønsker at indløse i kontanter? Du kan nemt anmode om denne udveksling. Hvis du endnu ikke er sikker på, om du vil bruge den på en ny billet, så bare rolig: Du kan stadig anmode om en kontant refundering inden for et år efter modtagelsen af den refunderbare kupon.
Ofte stillede spørgsmål
Ja, muligvis. Du kan have ret til flykompensation, hvis:
- dit forsinkede fly fik dig til at ankomme mere end 3 timer senere end oprindeligt planlagt.
- du er rejst fra eller fløjet til en europæisk destination.
- dit fly ikke var forsinket på grund af særlige omstændigheder som f.eks. ekstremt vejr, politisk ustabilitet eller strejker hos tredjeparter.
Hvis din ankomst var mere end 3 timer senere end oprindeligt planlagt, kan du have ret til kompensation.
Ja, muligvis. Du kan have ret til flykompensation, hvis:
- dit aflyste fly fik dig til at ankomme mere end 3 timer senere end oprindeligt planlagt.
- du skulle rejse fra eller flyve til en europæisk destination.
- dit fly ikke blev aflyst på grund af særlige omstændigheder som ekstremt vejr, politisk ustabilitet eller strejker hos tredjeparter.
Ja, muligvis. Du kan have ret til flykompensation, hvis:
- dit ombookede fly fik dig til at ankomme mere end 3 timer senere end oprindeligt planlagt.
- du er rejst fra eller fløjet til en europæisk destination.
- dit fly ikke blev aflyst på grund af særlige omstændigheder som ekstremt vejr, politisk ustabilitet eller strejker hos tredjeparter.
EU's regler siger, at flyselskaber er forpligtet til at kompensere passagerer for aflyste eller forsinkede fly, hvis de opfylder følgende kriterier:
- Ankomst mere end 3 timer senere end planlagt
- Flyvning til eller fra EU
- Forsinkelse eller aflysning, der ikke skyldes særlige omstændigheder.
Læs mere om
Annullering af en flyvning
Hvad skal du gøre, hvis du ønsker at annullere (en del af) din rejse.
Ændring af en flyvning
Sådan ændrer du din rejsedato, dit afgangstidspunkt eller din destination.
Betingelser for rejsekuponer
Dette er betingelserne, hvis du modtager en refundering i form af en rejsekupon.
Assistance and compensation
I tilfælde af aflysning, forsinkelser, nedgradering eller afvisning af boarding, er dette dine rettigheder i forhold til assistance og kompensation.