CO₂-kompensation ved genplantning af skov og/eller betingelser for bæredygtigt luftfartsbrændstof

Læs de betingelser, der gælder, når du bidrager til at kompensere for dine forventede CO₂-udledninger fra din del af flyrejsen ved at genplante skov og/eller investere i bæredygtigt luftfartsbrændstof, i det følgende kaldet 'CO₂ Impact-program'.

1. Generelt

1.1 Disse vilkår og betingelser gælder for KLM Royal Dutch Airlines 'CO₂ Impact-program'.

  • Vilkårene og betingelserne for 'CO₂ Impact-programmet' er et supplement til de generelle betingelser for transport af passagerer og bagage.
  • 'CO₂ Impact-programmet' er kun tilgængelig i kombination med et KLM-rejsedokument eller billetter, hvori mindst én KLM-flyvning er inkluderet.
  • 'CO₂ Impact-programmet' kan føjes til alle KLM-flyvninger, uanset oprindelsessted, salgssted eller ombordstigningssted.

1.2 'CO₂ Impact-programmet' er en frivillig tjeneste til CO₂-udledninger, som gør det muligt for passageren at bidrage til at reducere klimapåvirkningen af deres flyvning.

  • 'CO₂ Impact-programmet' er strengt personligt; passagerer, der rejser sammen, kan vælge på individuel basis.
  • Tjenesten ift. CO₂-udledninger for din(e) flyvning(er) består af en blanding af to dele:
    • KLM vil kompensere for den forventede CO₂-påvirkning af din andel i flyvningen;
    • CO₂-reduktion ved at investere i bæredygtigt luftfartsbrændstof

2. Adgangsgivende fly

2.1 Air France-, KLM Royal Dutch Airlines-, Delta Air Lines-, Kenya Airways-fly.

2.2 Alle code share-fly, som har et KLM-flynummer, og som flyves af JJ, GF, TE, EI, UX, XM, AZ, MN, CZ, MH, KQ, QX, AS, CO, AM, DL, EV, OH, F8, PS, SU, OK, IG, MA, CY.

3. Udslip

3.1 Udslipsværdier for Air France, KLM og Delta Air Lines er baseret på faktiske udslipsværdier i forhold til det faktiske brændstofforbrug.

3.2 Udslipsværdier for flypartnere er baseret på generiske værdier fra luftfartøjsproducenterne (dvs. Boeing, Airbus).

4. Beregning

4.1 CO₂-udledningen beregnes for alle flyrejserne i din reservation. Per flyrejse er beregningen baseret på den anvendte flytype, distancen der flyves samt den historiske belægningsgrad for den pågældende flyrejse. Beregningsmetoden og brændstofforbruget testes årligt af KPMG i Frankrig.

5. Uafhængig certificering

5.1 'CO2 Impact Programme' bruger Gold Standard-certificerede emissionsreduktioner til at hjælpe med at finansiere udviklingen af projekter for ren energi i udviklingslande. Bæredygtigt luftfartsbrændstof er certificeret af Roundtable of Sustainable Biomaterials eller lignende.

5.2 Gold Standard er en organisation med base i Schweiz, som støttes af 53 NGO'er verden over, og er af den højeste standard inden for godkendte emissionsreduktioner. Det er den højeste akkreditering, der gives inden for CO₂-kompensation, og den gives til de projekter, der er mest effektive med hensyn til reduktion af CO₂-udslip og udvikling af rene, vedvarende energikilder. Detaljeret information om Gold Standard kan findes påwww.goldstandard.org.

5.3 Bæredygtigt luftfartsbrændstof (SAF) er en erstatning for fossile flybrændstoffer. I stedet for at blive raffineret fra olie, produceres bæredygtigt luftfartsbrændstof af bæredygtige ressourcer såsom spildolie af biologisk oprindelse, landbrugsrester eller CO₂, der indfanges fra luften, og det blandes med fossilt brændstof i flytanke. CO₂-udledningen reduceres med 80 % ved brug af dette brændstof, baseret på en livscyklusanalyse.

6. Forbrugerpris

6.1 Passagerens pris for at kompensere gennem 'CO₂ Impact-programmet' er ikke lig med købsprisen for Gold Standard-emissionsrettighederne. Alle de penge, der indsamles til CO₂-kompensation, vil blive anvendt til CO₂-kompensation ved hjælp af godkendte emissionsreduktioner. Alle faste omkostninger og investeringer med relation til kompensationsordningen betales af KLM Royal Dutch Airlines.

6.2 To gange om året kan prisen for kompensation justeres baseret på indkøbsprisen for nye godkendte emissionsreduktioner.

6.3 Med dit bidrag køber vi ekstra SAF. Vi tilføjer dette til brændstofsystemet i en af de lufthavne, hvor vi tilføjer SAF. Vi kan ikke spore, hvilken flyvning din SAF bruges til, men det samlede antal CO₂-emissioner fra afgående flyvninger reduceres med dit bidrag. Med din investering i 'CO₂ Impact-programmet' køber vi SAF og investerer i genplantningsprojekter i Panama, Uganda og Colombia.

7. Refundering

7.1 Hvis du af en årsag, som du ikke har nogen kontrol over, ikke kan benytte din flyrejse, kan du være berettiget til en refundering af det beløb, du har betalt.

7.2 I de følgende tilfælde er du berettiget til fuld refundering af det, du har betalt til 'CO₂ Impact-programmet':

  • KLM aflyste dit fly.
  • Du nåede ikke dit interkontinentale KLM-fly efter et fly, der blev fløjet af KLM, Delta, Air France eller Kenya Airways.
  • Hvis en af disse årsager er relevant for din situation, skal du gå videre til udfyldelse afrefunderingsformularen.

7.3 Du kan kun anmode om en refundering gennem KLM.com.

8. Verificering

8.1 Verificering foretaget af revisorerne i KPMG, et af verdens førende netværk af professionelle revisions-, skatte- og rådgivningsfirmaer, sikrer, at både emissionsnormer og beregningsmetoden overholder internationale standardregler og -betingelser for kulstofemissioner.