Passagerrettigheder

Dine rettigheder i tilfælde af aflysning, forsinkelser, nedgradering eller afvisning af boarding. Implementering af europæisk regulativ 261/2004.

Når du er kvalificeret

Rettighederne, der refereres til i denne tekst, er specifikt gældende under de følgende omstændigheder:

  • Du har en bekræftet reservation på flyet.
  • Du er fuldt indchecket på det angivne tidspunkt eller, hvis der ikke er angivet noget tidspunkt, senest 45 minutter før afgangstidspunktet.
  • Du rejser på en billet, der er direkte eller indirekte tilgængelig for offentligheden, eller på en billet, der er udstedt under et frequent flyer-program.
  • Du rejser på med et fly, der afgår fra en lufthavn i EU eller et fly, der er fløjet af et EU-luftfartsselskab med afgang fra en lufthavn i et tredjeland til en lufthavn i EU, medmindre der gælder lokale lovbestemmelser i det pågældende tredjeland.

Læs i PDF-format

Hvis du foretrækker det, kan du læse PDF-versionen af dine rettigheder i forhold til assistance og kompensation.

Åbn PDF

1. Aflysning

1.1 Assistance ved aflysning

Hvis dit fly bliver aflyst, kan du vælge at:

  • omlægge rejsen til din endelige destination under sammenlignelige transportbetingelser hurtigst muligt, som angivet af flyselskabet, eller på en senere dato, afhængigt af ledige sæder
  • få en refundering for de(n) ubrugte del(e) af flyrejsen og de(n) brugte del(e), hvis du beslutter ikke at fortsætte rejsen og i stedet vende tilbage til afrejsestedet, som det er angivet på billetten.

Desuden får du gratis:

  • en kupon til måltider og forfriskninger i rimeligt forhold til ventetiden
  • en hotelovernatning, hvis det bliver nødvendigt (transport til/fra lufthavnen og hotellet er inkluderet)
  • Et forudbetalt telefonkort eller omkostningerne til to telefonopkald betalt (begrænset til fem minutter hver) eller to faxbeskeder eller to e-mails.

1.2 Kompensation Ved Aflysning

Hvis dit fly bliver aflyst, har du ret til kompensation, undtagen i følgende tilfælde:

  • Aflysningen skyldes ekstraordinære omstændigheder, som ikke kunne være undgået, og flyselskabet har truffet alle rimelige foranstaltninger for at undgå aflysningen.
  • Hvis du bliver informeret om aflysningen mindst 2 uger før den planlagte afgang.
  • Hvis du bliver informeret om aflysningen mellem 2 uger og 7 dage før den planlagte afgang, og du får en ny flyrejse, der gør, at du kan tage af sted ikke mere end 2 timer før den oprindelige afgangstid og ankomme til din endelige destination mindre end 4 timer efter den oprindelige ankomsttid.
  • Hvis du bliver informeret om aflysningen mindre end 7 dage før den planlagte afgang, og du får en ny flyrejse, der gør, at du kan tage af sted ikke mere end 1 time før den oprindelige afgangstid og ankomme til din endelige destination mindre end 2 timer efter den oprindelige ankomsttid.

Denne afbestillingskompensation kan ikke udbetales i lufthavnen, og du skal derfor kontakte vores kundeservice (se afsnit 5). Du kan vælge mellem kompensation i form af en ikke-refunderbar transport-kreditkupon eller kontant kompensation.

Beløbene for ikke-refunderbar transport-kreditkupon:

AFlyvninger på 1 500 km eller mindre350 EUR*
BFlyvninger inden for EU på mere end 1 500 km og alle andre flyvninger på mellem 1 500 og 3 500 km500 EUR*
CAlle andre flyvninger800 EUR*

Beløbene for kontant kompensation:

AFlyvninger på 1 500 km eller mindre250 EUR*
BFlyvninger inden for EU på mere end 1 500 km og alle andre flyvninger på mellem 1 500 og 3 500 km400 EUR*
CAlle andre flyvninger600 EUR*

* Denne kompensation kan reduceres med 50 %, hvis den alternative flyvnings ankomsttidspunkt ikke overskrider den planlagte ankomst på den flyvning, der oprindeligt blev booket, med 2 timer (flyvninger, der falder under A), 3 timer (flyvninger, der falder under B) eller 4 timer (flyvninger, der falder under C).

Denne kompensationsordning er baseret på EU-forordning 261/2004. Hvis du rejser fra en lufthavn uden for EU (men til en destination i et EU-land), kan lokale regler og andre kompensationsordninger gælde. For yderligere information, kontakt venligst vores kundeservice (jf. afsnit 5).

2. Forsinkelse

2.1 Assistance ved forsinkelser

Hjælpen, der er beskrevet i dette afsnit, tilbydes, hvis et fly er forsinket mere end 2 timer.

Du får uden beregning:

  • måltider og/eller forfriskninger i rimeligt forhold til ventetiden
  • hotelindkvartering, hvis overnatning bliver nødvendig, (transport er inkluderet)
  • Et forudbetalt telefonkort eller omkostningerne til to telefonopkald betalt (begrænset til fem minutter hver) eller to faxbeskeder eller to e-mails.

Hvis flyet er forsinket mindst fem timer, og du ikke ønsker at fortsætte din rejse, kan du få en refundering for de(n) ubrugte del(e) af flyrejsen og de(n) brugte del(e). Hvis det er relevant, kan du på vores regning få omlagt din rejse til dit afrejsested, som det er angivet på billetten.

2.2 Forsinkelseskompensation

Hvis din ankomst er forsinket med tre timer eller mere efter det planlagte ankomsttidspunkt, har du ret til kompensation, undtagen hvis forsinkelsen skyldes ekstraordinære omstændigheder, som ikke kunne være forudset, og flyselskabet har truffet alle rimelige foranstaltninger for at undgå forsinkelsen.

Kompensationen kan ikke udbetales i lufthavnen, og du skal derfor kontakte vores kundeservice (jf. afsnit 5). Du kan vælge mellem kompensation i form af en ikke-refunderbar transport-kreditkupon eller kontant kompensation.

Beløbene for ikke-refunderbar transport-kreditkupon:

AFlyvninger på 1 500 km eller mindre350 EUR*
BFlyvninger inden for EU på mere end 1 500 km og alle andre flyvninger på mellem 1 500 og 3 500 km500 EUR*
CAlle andre flyvninger800 EUR*

Beløbene for kontant kompensation:

AFlyvninger på 1 500 km eller mindre250 EUR*
BFlyvninger inden for EU på mere end 1 500 km og alle andre flyvninger på mellem 1 500 og 3 500 km400 EUR*
CAlle andre flyvninger600 EUR*

* Denne kompensation kan reduceres med 50 % for flyvninger på mere end 3 500 km, hvis ankomsttidspunktet for den forsinkede flyvning er mellem 3 og 4 timer efter det planlagte ankomsttidspunkt.

Denne kompensationsordning er baseret på EU-forordning 261/2004. Hvis du rejser fra en lufthavn uden for EU (men til en destination i et EU-land), kan lokale regler og andre kompensationsordninger gælde. For yderligere information, kontakt venligst vores kundeservice (jf. afsnit 5).

3. Betingelser ved afvist boarding

Hvis antallet af personer, der frivilligt vil forlade flyet, ikke er højt nok, og du bliver nægtet at boarde mod din vilje, tilbydes du hjælp og kompensation, hvis du har overholdt de ovenstående check-in-regler. Du er ikke berettiget til hjælp og kompensation, hvis du bliver nægtet at boarde på grund af helbredsmæssige eller sikkerhedsmæssige årsager eller manglende rejsedokumenter.

3.1 Assistance ved afvist boarding

Hvis du bliver nægtet at boarde, kan du vælge at:

  • omlægge rejsen til din endelige destination under sammenlignelige transportbetingelser hurtigst muligt, som angivet af flyselskabet, eller på en senere dato, afhængigt af ledige sæder
  • få en refundering for de(n) ubrugte del(e) af flyrejsen og de(n) brugte del(e), hvis du beslutter ikke at fortsætte rejsen og i stedet vende tilbage til afrejsestedet, som det er angivet på billetten.

Desuden får du gratis:

  • en kupon til måltider og forfriskninger i rimeligt forhold til ventetiden
  • hotelindkvartering, hvis overnatning bliver nødvendig (transport til/fra lufthavnen og hotellet er inkluderet)
  • Et forudbetalt telefonkort eller omkostningerne til to telefonopkald betalt (begrænset til fem minutter hver) eller to faxbeskeder eller to e-mails.

3.2 Kompensation ved afvist boarding

Hvis du bliver nægtet at boarde, får du kompensation, medmindre du blev nægtet at boarde på grund af helbredsmæssige eller sikkerhedsmæssige årsager eller manglende rejsedokumenter. Denne kompensation udstedes i lufthavnen.

Du kan vælge mellem en ikke-refunderbar transport-kreditkupon eller kontant kompensation.

Beløbene for ikke-refunderbar transport-kreditkupon:

AFlyvninger på 1 500 km eller mindre350 EUR*
BFlyvninger inden for EU på mere end 1 500 km og alle andre flyvninger på mellem 1 500 og 3 500 km500 EUR*
CAlle andre flyvninger800 EUR*

Beløbene for kontant kompensation:

AFlyvninger på 1 500 km eller mindre250 EUR*
BFlyvninger inden for EU på mere end 1 500 km og alle andre flyvninger på mellem 1 500 og 3 500 km400 EUR*
CAlle andre flyvninger600 EUR*

* Denne kompensation kan reduceres med 50 %, hvis den alternative flyvnings ankomsttidspunkt ikke overskrider den planlagte ankomst på den flyvning, der oprindeligt blev booket, med 2 timer (flyvninger, der falder under A), 3 timer (flyvninger, der falder under B) eller 4 timer (flyvninger, der falder under C).

Denne kompensationsordning er baseret på EU-forordning 261/2004. Hvis du rejser fra en lufthavn uden for EU (men til en destination i et EU-land), kan lokale regler og andre kompensationsordninger gælde. For yderligere information, kontakt venligst vores kundeservice (jf. afsnit 5).

4. Nedgradering

Hvis du ufrivilligt bliver placeret på en lavere klasse end den, der er angivet på din billet, kan du anmode om en tilbagebetaling på:

A. 30 % af billetprisen for alle flyvninger på 1 500 km og derunder eller

B. 50 % af billetprisen for alle flyvninger inden for EU på mere end 1 500 km og alle andre flyvninger på mellem 1 500 og 3 500 km eller

C. 75 % af billetprisen for alle andre flyvninger.

5. Anmodninger om refusion, kompensationskrav ved aflysning og forsinkelse, og andre forespørgsler

Hvis du som beskrevet ovenfor ikke ønsker at gennemføre dine oprindelige rejseplaner, fordi:

  • dit fly bliver aflyst, eller
  • dit fly er forsinket med mindst 5 timer, eller
  • du er blevet nægtet boarding mod din vilje.

I dette tilfælde kan du få en refundering for de(n) ubrugte del(e) af flyrejsen og de(n) allerede brugte del(e) via vores kundeservice, hvis kontaktoplysninger du kan se i afsnittet "Kontakt os" på vores websted.

Alle anmodninger om tilbagebetaling og kompensation skal sendes til det luftfartsselskab, der faktisk foretog flyrejsen eller som skulle have foretaget flyrejsen.

Hvis du ønsker at komme i kontakt med Air France eller KLM angående en anmodning om tilbagebetaling, et krav om kompensation eller andre spørgsmål, bedes du kontakte vores kundeservice, hvis kontaktoplysninger du finder i afsnittet “Kontakt os” på vores websted.

6. Nationale ansvarlige myndigheder

Hver EU-medlemsstat har udpeget et organ, der har ansvaret for håndhævelsen af reglerne om kompensation og hjælp, som angivet i denne meddelelse.

Se kontaktoplysninger

Hvis du ønsker at kræve kompensation for din afbrudte flyrejse uden at skulle betale et administrationsgebyr til en tredjepart, anbefaler Europa-Kommissionen passagerer at kontakte flyselskabet direkte og ikke indsende krav via et klageagentur. (Kontaktoplysningerne er tilgængelige på webstedet for det flyselskab, der varetager flyvningen).

Denne meddelelse er påkrævet under Europa-Parlamentets og Rådet for Den Europæiske Unions forordning 261/2004.

Opdateret november 2024