Mangfoldighed og inklusion hos KLM
"The ocean of the air unites all people."
- Albert Plesman, founder of KLM Royal Dutch Airlines
Hvem vi er?
Vi er et globalt flyselskab og har forbundet mennesker i over 100 år. Lige siden 1919 har vi bragt verdener og liv sammen. Holland er vores hjem, og det har længe været en korsvej og et mødested for mennesker fra forskellige kulturer, baggrunde og perspektiver.
Vi vil gerne differentiere os med følgende:
- Meningsfulde interaktioner: Vores medarbejdere er kernen i vores organisation og skaber en varm og personlig forbindelse til vores kunder.
- Effektive forbindelser: Vi sikrer rettidig ankomst og afgang og problemfri transfer for vores passagerer i Schiphol Lufthavn, herunder vores partnernetværk.
Kontrol og ro i sindet: Vi hjælper kunderne med at rejse trygt ved at informere dem på en gennemsigtig måde og give dem mulighed for at tilpasse deres rejse uden problemer.
Den verden, vi arbejder i
Næsten 80 % af vores passagerer er af anden nationalitet end hollandsk. Vi tror på værdien af at skabe meningsfulde forbindelser med mennesker over hele kloden. Det anslås, at 10 % af verdens befolkning identificerer sig som tilhørende LGBTIQ+ samfundet. Over 1 milliard mennesker på verdensplan oplever en eller anden form for handicap eller funktionsnedsættelse. Vores arbejdsstyrke stræber efter at omfavne og afspejle mangfoldigheden hos alle vores passagerer og i samfundet.
Hvad vi tror på
Vores arbejdsstyrke består af mennesker med forskellig alder, køn, orientering, etnisk-kulturel baggrund, personlighed, erfaring og meget mere. En mangfoldig og inkluderende virksomhedskultur skaber det rette mindset hos medarbejderne og giver dem mulighed for at levere fremragende kundeservice og skabe den bedste kundeoplevelse.
Vi tror også på, at en mangfoldig og inkluderende arbejdsplads kan gavne KLM som virksomhed. Hver af os bringer et unikt perspektiv og en unik livserfaring ind i arbejdet. Det vigtigste er, at vi sammen og hver for sig kan gøre en positiv forskel for vores passagerer og få det bedste frem i os selv og hinanden.
Vejen til inklusion er en løbende læringsproces. Vi ved, at vi ikke er i mål endnu, og vi er ydmyge over for, at denne rejse er kontinuerlig. Derfor stræber vi hver eneste dag efter at være inkluderende, lære og forbedre os hele tiden.
Inclusion is not just about meeting standards; it’s about unlocking potential. By celebrating both our commonalities and our differences, we become wiser.
We are strongly motivated in creating memorable experiences for the many diverse passengers we serve by creating a welcoming and respectful environment.
- Barry ter Voert, CXO KLM
Det gør vi
For at sikre, at alle føler sig velkomne, respekterede og anerkendte, er dette nogle af vores handlinger, projekter og initiativer:
- Vi bliver ved med at hæve barren for mål om kønsbalance.
- Vi lytter til vores passagerers, medarbejderes, lederes og samfundets behov gennem engagementsundersøgelser, forskning og studier.
- Vi udvikler bevidstheden om vores fordomme gennem træning og workshops, herunder briefinger før flyvninger og i løbet af vores rekrutteringsproces.
- Vi udruller muligheder for passagerer, der ikke identificerer sig som mand eller kvinde, såsom at vælge 'mx' i løbet af deres reservationsproces, ved check-in, i Min rejse osv., så man kan få kønsneutrale hilsner.
- For mennesker med synlige eller usynlige handicap arbejder vi med støtte før rejsen og detaljeret information om særlige tjenester, omfattende personaleuddannelse for at sikre empatisk og lydhør assistance, topmoderne flymodifikationer som bredere gange og tilgængelige toiletter samt grundig mobilitetsassistance fra check-in til destination.
Det vil hjælpe os med at skabe bedre og mere inkluderende oplevelser for vores passagerer.
Medarbejderressourcegrupper
Vi faciliterer også følgende medarbejderressourcegrupper. Disse grupper støtter en mangfoldighed af fællesskaber i KLM og er fortalere for retfærdighed og inklusion for alle KLM-medarbejdere:
KLM Over the Rainbow er det organisatoriske netværk, der repræsenterer, støtter og forbinder LGBTIQ+ samfundet (lesbiske, homoseksuelle, biseksuelle, transkønnede, interkønnede og queer). Over the Rainbow ønsker, at alle LGBTIQ+ kolleger skal kunne være sig selv på arbejdspladsen og føle sig anerkendt, værdsat, støttet og trygge.
Connecting Colours er forpligtet til at skabe et socialt sikkert arbejdsmiljø, der er fri for uønsket adfærd som f.eks. racisme, diskrimination og mikroaggression. For at opnå dette er Connecting Colours opmærksom på dette i hele virksomheden og skaber bevidsthed om implicit bias, der ellers kan føre til ubevidste fordomme.
Women on Board er KLM's kvindenetværk. Det har til formål at samle og inspirere kvinder med forskellige baggrunde, færdigheder og kvaliteter. Netværket skaber bevidsthed om kønsdiversitet og stræber efter en mere gennemsigtig og inkluderende organisation.
YoungKLM bringer unge medarbejdere i KLM sammen gennem indhold og socialt relaterede netværksarrangementer. YoungKLM har til formål at opmuntre til personlig udvikling ved at sætte medlemmerne i forbindelse med inspirerende personer og afholde arrangementer for at udvide deres netværk og lære virksomheden bedre at kende.
Experienced KLM tror på styrken i erfarne medarbejdere over 50 år og ønsker at gøre organisationen mere opmærksom på deres potentiale. De skaber forbindelser inden for den aktive målgruppe og med andre generationer og netværk.