Ledelsen hos KLM

Mød ledelsen hos KLM: vores Forretningsudvalg, Bestyrelsesråd og direktører.

Forretningsudvalg

KLM’s ledelse ligger i hænderne hos direktionen. De lovfæstede direktører er Præsident og Administrerende Direktør, Marjan Rintel, Administrerende Direktør og Økonomidirektør, Bas Brouns og Driftsdirektør Maarten Stienen.

Bestyrelsesråd

KLM's bestyrelse fører tilsyn med den ledelse, der varetages af bestyrelsen, samt med KLM's generelle og operationelle resultater og virksomhedsledelse. Det rådgiver også bestyrelsen. Bestyrelsen overvåger KLM-koncernens strategiudvikling og politiske beslutningsprocesser og godkender større ledelsesbeslutninger. Den diskuterer desuden, hvordan virksomheden forholder sig til påvirkninger, risici og muligheder i forbindelse med bæredygtighed.

Bestyrelsen har ni medlemmer. Af disse er fire medlemmer nomineret af KLM og fem af Air France-KLM. Bestyrelsen består af Wiebe Draijer (formand), François Enaud, Frédéric Gagey, Jan-Kees de Jager, Christian Nibourel, Marjan Oudeman, Fleur Pellerin, Benjamin Smith og Janine Vos.

Biografi for Marjan Rintel 

Marjan E.F. Rintel (1967) – Præsident og Administrerende Direktør – har solid erfaring inden for civil luftfart. Efter sine studier arbejdede Rintel i forskellige roller i Amsterdam Airport Schiphol. I 1999 skiftede hun til KLM og havde en række forskellige stillinger frem til 2014. Hun lærte virksomheden at kende indefra: operationelt og kommercielt. I 2014 skiftede Rintel KLM ud med NS (de hollandske jernbaner). I seks år havde hun stillingen som Operationel Direktør i direktionen. I 2020 blev hun udnævnt til bestyrelsesformand. Den 1. juli 2022 vendte hun tilbage til KLM som Præsident og Administrerende Direktør.

Rintel er ansvarlig for KLM's overordnede strategi og resultater, hvor fastsættelse af strategiske prioriteter for at styrke KLM's markedsposition er et vigtigt aspekt. Derudover er hun dedikeret til at hjælpe KLM yderligere med at komme sig over COVID-19-krisen og samtidig gøre KLM endnu mere bæredygtig. Det er meget vigtigt, at denne vision og den rolle, som innovation spiller i den, videreudvikles.

Hun er desuden ansvarlig for at opretholde og styrke en kundefokuseret og effektiv organisation. Fokus er på at udvikle og forbedre samarbejder, partnerskaber og styrke KLM's sociale position. Rintel mener, at båndet mellem KLM og samfundet bør styrkes med fokus på gensidig forståelse.

I sin rolle som Præsident for KLM er Rintel medlem af Forretningsudvalget for Air France KLM Group, samt Direktørudvalget. Hun har også forskellige andre stillinger.

Rintel studerede virksomhedsadministration ved University of Groningen.

Biografi Bas Brouns

Økonomidirektør Bas Brouns (1971) er lovpligtig administrerende direktør og ansvarlig for KLM's finansielle planlægning, rapportering, investeringer og risikostyring. Som økonomidirektør leder Bas afdelingerne for virksomhedsstyring, virksomhedsfinansiering og likviditetsstyring, intern revision, styring af passagervirksomhed, beskatning og ejendoms- og anlægskontrakter. Han har også det overordnede ansvar for indkøb og brændstof.

Bas Brouns har arbejdet hos KLM i mere end 28 år og har haft finansielle stillinger inden for forskellige områder, herunder netværksplanlægning, jordtjenester, styring af indtægter, alliancer, e-handel, forretningsinnovation og finans. I sin seneste stilling var Bas senior vicepræsident for virksomhedens controller.

Bas Brouns har en master i erhvervsøkonomi fra universitetet i Groningen og en master i finans fra London Business School.

Biografi for Maarten Stienen

Maarten Stienen (1974) kom til KLM som ledertrainee i 1998. Efter endt praktik kom han til Aircraft Services, hvor han arbejdede i fire år og til sidst blev udnævnt til driftschef. Han søgte en ny udfordring og skiftede derfor til Outstations i 2004, hvor han blev leder for Nord-, Mellem- og Sydamerika og flyttede til New York.

I 2007 vendte han retur til Holland for at tiltræde stillingen som vicepræsident for Bagage & Turnaround-tjenester i Amsterdam Airport Schiphol. Efter at have haft denne stilling i fire år blev han udnævnt til vicepræsident for Arbejdsmarkedsforhold & Kompensation og Fordele, hvor han fik ansvaret for at omstrukturere kompensation og personalegoder for hele KLM's arbejdsstyrke.

I 2018 blev han udnævnt til administrerende direktør for KLM Catering, hvor han var ansvarlig for serviceleverancen til flere flyselskaber, omdesign af catering-forsyningskæden samt omlægning af den kommercielle og personalemæssige strategi. Derefter blev han udnævnt til senior vicepræsident for Hub Operations, en afdeling, der har til opgave at håndtere alle fly og passagerer for KLM og partnere i Schiphol. Maarten arbejdede på denne afdeling under coronapandemien: en af de mest udfordrende kriser i KLM's historie. I august 2022 blev han udnævnt til Driftsdirektør.

Maarten Stienen har 25 års erfaring med drift og ledelse i forskellige afdelinger hos AFKL Group og i ledende stillinger. Takket være denne brede erfaring har han stor indsigt i, hvordan man får arbejdsstyrkens støtte til vigtige ændringer. Maarten har også en stor forkærlighed for nøgleemner som kundetilfredshed, digitalisering og bæredygtighed.

Miriam Kartmans biografi

Direktør for medarbejderanliggender (Chief People Officer/CPO) i KLM's bestyrelse, Miriam Kartman (1965), er ansvarlig for HR-politik, herunder medarbejderomstilling, ressourcer og sundhed, strategisk personlig planlægning, læring og udvikling, mangfoldighed og inklusion samt overenskomster. I denne rolle står hun blandt andet i spidsen for afdelingerne for arbejdsmarkedsforholdskompensation og -fordele (Industrial Relations Compensations and Benefits), HR-strategi og -portefølje (HR Strategy & Portfolio) samt medarbejderomstilling (People Transformation).

Miriams karriere begyndte hos ExxonMobil, hvor hun var rådgiver for medarbejderanliggender (Employee Relations Advisor). I 1992 blev hun ansat hos KLM som HR-leder i fragtafdelingen. Hun har siden haft forskellige stillinger inden for HR og som afdelingsleder, herunder som senior-vicedirektør for driftsstyring (Senior Vice President Operations Control). Miriams erfaring i luftfartsbranchen er omfattende. Hun er erfaren og kyndig inden for HR-rådgivning, oplæring, fagforeningsanliggender og de driftsmæssige og kommercielle aspekter af luftfart og kundeoplevelser. Miriam tiltrådte KLM's bestyrelse med virkning fra marts 2023.

Miriam er medlem af bestyrelsen hos Airline People Directors' Council (APDC), som er en international organisation af HR-medarbejdere fra luftfartbranchen, og medlem af politikkomiteen hos General Employers' Association of the Netherlands (AWVN), der er den største arbejdsgiverforening i Holland. Miriam er tilsynsrådsmedlem hos GITP, Marfo og Wings of Support.

Miriam har læst erhvervsøkonomi og socialøkonomisk lov på universitet i Utrecht og har taget diverse kurser på IMD Business School.

Biografi Barry ter Voert

Barry A.M. ter Voert (1971) har en MSc i Business Administration og er uddannet i økonomi fra Tilburg University. Efter et praktikophold hos Arthur Andersen i London kom han i 1996 til KLM som trainee i ledelse. Han har arbejdet i Amsterdam, Budapest og Paris og haft en række forskellige stillinger i Air France-KLM's kommercielle organisation, herunder Seniordirektør for prissætning og indtægter og Seniordirektør for Europa. I marts 2023 blev Barry medlem af KLM's bestyrelse som Oplevelseschef (CXO) og direktør for forretningsudvikling. I denne rolle er han ansvarlig for KLM's brand, kundeoplevelsen og udviklingen af KLM's forretningsmodel og leder afdelingerne Strategi for hovedporten, flådeudvikling, netværksplanlægning, alliancer, kundeoplevelser og informationstjenester. Barry tror på en fremtid, hvor KLM vil bane vejen for at gøre luftfartsindustrien endnu mere bæredygtig.

Som CXO er Barry ter Voert medlem af direktionen i SkyTeam, en alliance af flyselskaber, der omfatter Air France-KLM og Delta Air Lines.