KLM’s historie
1919
Den 7. oktober 1919 blev Koninklijke Luchtvaart Maatschappij voor Nederland en Koloniën (Det kongelige, hollandske luftfartsselskab for Holland og kolonierne) grundlagt af 8 investorer fra handels- og banksektoren. Og så blev "Den flyvende hollænder" – som engang var en legende – en realitet. Albert Plesman blev bedt om at overtage ledelsen af det nye selskab og blev udnævnt til KLM's administrator. Senere blev han KLM's første direktør i 1946. Dronning Wilhelmina havde allerede inden etableringen givet selskabet prædikatet "Royal", hvilket bekræftede den voksende betydning af civil luftfart for Holland.
1920
KLM gennemførte sin første flyvning den 17. maj 1920, hvilket markerede starten på rutetrafik mellem London og Amsterdam. Piloten Jerry Shaw fløj en leaset De Havilland DH-16 fra London til Schiphol. Ombord var to journalister, et brev fra Londons borgmester til hans kollega i Amsterdam og en stak aviser.
1921
KLM bød det første Fokker-fly velkommen til sin flåde, hvilket markerede starten på et langvarigt samarbejde med den hollandske flyproducent, som endte med at vare næsten 100 år.
KLM etablerede også sin egen vedligeholdelsesafdeling i 1921. Engineering & Maintenance blev senere en af verdens største virksomheder inden for vedligeholdelse af fly, motorer og komponenter.
1924
På initiativ af Comité Vliegtocht Nederland-Indië (Flyvekomitéen for Hollandsk Ostindien) gennemførte KLM sin første interkontinentale testflyvning fra Amsterdam til Batavia (nu Jakarta, Indonesien) med en enmotors Fokker F-VII, hvilket demonstrerede, at Europa og Asien kunne forbindes sikkert med fly.
I 1924 transporterede KLM også en værdifuld avlstyr sikkert til Frankrig, hvilket markerede starten på specialiserede tjenester for dyretransport.
1930
KLM lancerede en ruteflyvning mellem Amsterdam og Batavia. Før 2. Verdenskrig var dette verdens længste ruteflyvning. Ved at give adgang til Asien kunne KLM sprede sine vinger over denne del af verden.
1934
KLM introducerede sit første fly, der var konstrueret helt af metal, Douglas DC-2, og satte en ny standard for sin flåde. Dette fly, som var registreret som PH-AJU Uiver (Stork), vandt det berømte MacRobertson-luftkapløb fra London til Melbourne i handicapkategorien med passagerer og fragt.
I 1934 begyndte KLM også at flyve mellem Holland og Caribien, fra Amsterdam til Curaçao, med en række tekniske stop undervejs. Formålet med denne første transatlantiske flyvning var at udstationere et fly på Curaçao. KLM's nye "vestindiske virksomhed" forbandt regionen med Amerika fra dette knudepunkt.
1935
KLM bød sit første kabinepersonale velkommen. Disse stewarder og senere stewardesser var primært ansvarlige for sikkerheden om bord, men de tog sig også af passagererne.
1940-1945
Holland var besat under 2. Verdenskrig, hvilket gjorde det umuligt for KLM at flyve fra Amsterdam. En stor del af flyselskabets flåde og udstyr blev ødelagt under krigen. KLM's vestindiske virksomhed forblev dog i drift. KLM's besætning brugte også et af de få tilbageværende fly til at betjene ruten Bristol-Lissabon på kontrakt med British Overseas Airways Corporation (BOAC).
Da Holland blev befriet, genoprettede KLM hurtigt sit indenrigsnetværk og genoptog flyvningerne til destinationer i Europa, Mellemøsten og Asien.
1946
Med fremkomsten af fly, der kunne tilbagelægge langt større afstande, blev transatlantiske ruter en mere realistisk mulighed. KLM var det første flyselskab, der begyndte at flyve ruteflyvning til New York fra det europæiske fastland og grundlagde dermed sit transatlantiske netværk. Kort efter fulgte ruter til Central- og Sydamerika.
1952
Under paraplyen af International Air Transport Association (IATA) introducerede KLM en mere overkommelig turistklasse sammen med First Class og gjorde dermed flyvning tilgængelig for flere mennesker. KLM begyndte at give Delftware-miniaturehuse – som oprindeligt var fyldt med likør og senere hollandsk gin – til sine First Class-passagerer. Selv i dag gives miniaturerne til KLM's World Business Class-passagerer, og et nyt hus føjes til samlingen hvert år på KLM's årsdag, den 7. oktober, så husnummeret passer til KLM's alder.
1958
KLM introducerede Economy Class og gjorde flyvning tilgængelig for en endnu større gruppe mennesker.
1959
KLM transporterede mere end én million passagerer om året for første gang i sin historie.
1960
KLM bød sit første Douglas DC-8-fly velkommen, hvilket markerede starten på jetalderen, hvor nye jetdrevne fly gradvist erstattede propeldrevne fly. Ved at kombinere større hastighed og rækkevidde med færre mellemlandinger, blev flyvetiden reduceret betydeligt, hvilket gjorde flyrejser mere bekvemme for passagererne. KLM fortsatte med at udvide sit netværk og forbandt Holland med flere og flere internationale destinationer.
1966
KLM etablerede Nederlandse Luchtvaart Maatschappij (Det hollandske luftfartsselskab, NLM) – senere omdøbt til NLM Cityhopper – som pustede nyt liv i KLM's indenrigsnetværk.
1967
KLM begyndte at operere fra sin nye hjemmebase med en central terminal og landingsbaner flere kilometer fra det "gamle Schiphol". Dette større knudepunkt, der blev omdøbt til Amsterdam Airport Schiphol, blev designet til at imødekomme stigningen i flytrafikken og det voksende antal større fly med et system af flere tangentielle landingsbaner, der tog højde for de notorisk skiftende vinde over Holland.
1971
Med ankomsten af Boeing 747 introducerede KLM wide-body-fly i sin flåde. Dette fly var dobbelt så stort som sin narrow-body-forgænger, Douglas DC-8, og kunne transportere op til 350 passagerer.
1974
KLM introducerede Boeing 747 Combi-konceptet og forbedrede sin konkurrenceevne ved at sikre fleksibel flådekapacitet og skifte opdelingen mellem passager- og fragtkabinerne om bord.
1989
KLM's søgen efter en stærk amerikansk partner, der kunne opbygge et verdensomspændende netværk, førte til et partnerskab med Northwest Airlines (NWA), som senere blev en del af Delta Air Lines. Partnerne Air France, Delta Air Lines og KLM fortsatte med at etablere et succesfuldt transatlantisk joint venture.
1991
KLM Cityhopper blev grundlagt ved en fusion mellem de hollandske flyselskaber Netherlines og NLM Cityhopper. Dette datterselskab blev et feeder-flyselskab for KLM, der bragte passagerer fra Europa til Schiphol og gjorde lufthavnen til et stadig vigtigere knudepunkt.
1992
KLM blev det første flyselskab på det europæiske fastland til at lancere et kundeloyalitetsprogram. I 2005 blev dette Flying Dutchman-program indarbejdet i Flying Blue-programmet, som KLM og Air France i fællesskab tilbyder passagererne i dag.
Holland har underskrevet en Åben Himmel-traktat med USA, som giver KLM mulighed for at flyve til de amerikanske destinationer, de finder mulige.
1993
Efter Åben Himmel-traktaten blev underskrevet, gav det amerikanske transportministerium Northwest Airlines og KLM antitrust-immunitet, hvilket banede vejen for et mere intensivt samarbejde, der førte til et vellykket strategisk partnerskab med NWA.
1994
KLM og NWA introducerede i fællesskab World Business Class (WBC) på interkontinentale flyvninger. Som supplement til Economy Class udviklede WBC sig hurtigt til en hypermoderne komfortklasse. KLM afskaffede First og Royal Class.
1996
KLM udvidede sit netværk til Asien med starten på ruteflyvning til Beijing. Da mange nye destinationer i Kina kom til i de efterfølgende år, blev Amsterdam Airport Schiphol "Kinas vej ind i Europa".
2004
KLM og Air France gennemførte fusionen over alle fusioner og dannede AIR FRANCE KLM, verdens største flyselskabssamarbejde. KLM blev medlem af SkyTeam, en af de tre globale flyselskabsalliancer.
2005
AIR FRANCE KLM var for første gang i spidsen for Dow Jones Sustainability Index og holdte denne position frem til 2016. I de senere år fortsatte AIR FRANCE KLM med at spille en pionerrolle i sin stræben efter bæredygtighed.
2008
Martinair Holland N.V. blev et helejet KLM-datterselskab. Flyselskabets passagertrafik blev til sidst indstillet, men fragttrafikken blev en del af Air France KLM MARTINAIR Cargo.
2009
I sin søgen efter alternativer til fossile brændstoffer gennemførte KLM sin første flyvning fra Amsterdam til Paris, der var delvis drevet af biopetroleum. Via sit datterselskab SkyNRG er KLM gået sammen med forskellige partnere om at undersøge alternativer ud fra princippet om, at disse ikke må have nogen negativ indvirkning på naturen eller fødekæden.
2017
KLM sagde farvel til sit sidste Fokker F70-fly og afsluttede dermed sit næsten hundrede år lange samarbejde med producenten Fokker. KLM standardiserede Cityhopper-flåden med introduktionen af Embraer-fly.
2019
KLM fejrede sit 100-års jubilæum og bevarede sin status som verdens ældste flyselskab, der stadig opererer under sit oprindelige navn.
KLM transporterede mere end 35 millioner passagerer det år, hvilket var en ny rekord.
2020-2022
Covid-19-pandemien udløste en global krise for flyindustrien. KLM blev tvunget til at skære drastisk ned på antallet af flyvninger og led store tab som følge af dette.
2022
Da rejserestriktionerne blev ophævet, steg passagertallet eksponentielt.
KLM introducerede Premium Comfort Class, en ny rejseklasse designet på baggrund af omfattende kundeundersøgelser.
2023
KLM og Air France annoncerede i fællesskab, at de vil investere massivt i flådefornyelse i de kommende år. Fra sommeren 2024 vil Boeing 737-fly blive erstattet med nye Airbus A321neo-fly til kort- og mellemdistanceflyvninger. Airbus A350 vil erstatte vores Boeing 777'ere og A330'ere fra 2026. Disse nye fly er meget renere, mere støjsvage og mere effektive end tidligere generationer.